Лаврінок: Збір підписів за відставку Авакова виявився політичним піаром

Ірина Дубровська 3, Червень 2020, 19:44 123
Лаврінок: Збір підписів за відставку Авакова виявився політичним піаром

Фракція “Голос” 2 червня розпочала збір підписів нардепів за відставку міністра внутрішніх справ Арсена Авакова.

Партія “Європейська Солідарність” не підтримала дану ініціативу та заявила, що у відставку має піти увесь уряд.

Відомий юрист Мирослав Лаврінок прокоментував таке рішення “ЄС” з правової точки зору.

“Бачу, умовні прихильники “Голосу” і “ЄС” (будьмо чесними, переважно йдеться про тих, хто готовий примиритися з Порошенком, і тих, хто і має стійку ідіосинкразію до нього) втягуються в спеціальну регулярну олімпіаду на тему “Хто більше не любить Авакова”. Мовляв, “Голос” робить неправильно, бо одного міністра неможливо звільнити в законний спосіб виключно за ініціативою Верховної Ради, а “ЄС” робить неправильно, бо своєю нереалістичною вимогою щодо відставки всього складу Уряду покриває Авакова і унеможливлює припинення його повноважень. Це я так поверхнево бачу, зі стрічки в ФБ, бо в політиці не розбираюся. Але трохи розбираюся в законодавстві і хочу бути корисним – раптом це якось стане в нагоді для конструктивного спілкування, що і є однією зі справжніх цілей наших тут дискусій.



Ремарки:
1) є сенс говорити не лише про відставку як один зі способів припинення повноважень члена Кабінету Міністрів;
2) я не обговорюватиму правильність термінології нашого законодавства, зокрему терміну “відставка”.

Отже, Конституція дає нам загальне уявлення про підстави припинення повноважень членів Уряду. Пропоную не брати до уваги одну з таких підстав – складення повноважень перед новообраною Верховною Радою. Це – точно не наш випадок. Ось як в частинах другій і третій статті 115 Основного Закону описані інші підстави і, частково, відповідний порядок:

“Прем’єр-міністр України, інші члени Кабінету Міністрів України мають право заявити Верховній Раді України про свою відставку.

Відставка Прем’єр-міністра України, прийняття Верховною Радою України резолюції недовіри Кабінету Міністрів України мають наслідком відставку всього складу Кабінету Міністрів України.”.

Крім того, пункт 12 частини першої статті 85 Конституції визначає відповідне повноваження Верховної Ради – “призначення за поданням Президента України Прем’єр-міністра України, Міністра оборони України, Міністра закордонних справ України, призначення за поданням Прем’єр-міністра України інших членів Кабінету Міністрів України, Голови Антимонопольного комітету України, Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Голови Фонду державного майна України, звільнення зазначених осіб з посад, вирішення питання про відставку Прем’єр-міністра України, членів Кабінету Міністрів України”.



Детальніше відповідні процедури припинення повноважень всього складу Уряду чи його окремих членів визначено Законом “Про Кабінет Міністрів України”.

Так, відставка Кабінету Міністрів настає внаслідок:

1) прийняття Верховною Радою України резолюції недовіри Кабінету Міністрів України;
2) відставки Прем’єр-міністра України;
3) смерті Прем’єр-міністра України.

Питання про відповідальність Кабінету Міністрів України та висловлення йому недовіри Верховна Рада України розглядає за пропозицією Президента України або не менш як третини від її конституційного складу (150 народних депутатів).

Прийняття відповідної резолюції недовіри (простою більшістю, 226 голосів народних депутатів) має наслідком відставку Кабінету Міністрів України.
В нашому випадку немає обмежень щодо розгляду такого питання, оскільки протягом цієї чергової сесії питання про відповідальність цього складу Уряду ще не розглядалося, ця сесія нашого парламенту не є останньою, а Програма діяльності цього Кабінету Міністрів не була схвалена (схвалення Програми унеможливлює розгляд питання про відповідальність Уряду протягом року з дня схвалення).

Інший спосіб “гуртового” припинення повноважень вищого органу в системі органів виконавчої влади передбачає подання Прем’єр-міністром заяви про відставку. Прийняття Верховною Радою рішення про відставку Прем’єр-міністра має наслідком відставку всього складу Кабінету Міністрів, навіть Міністра внутрішніх справ. Так само відбувається, якщо Прем’єр-міністр помирає.

Принагідно нагадаю, що Кабінет Міністрів, який перебуває у відставці, продовжує виконувати свої повноваження до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів. У разі смерті Прем’єр-міністра повноваження Прем’єр-міністра на період до початку роботи новосформованого Кабінету Міністрів виконує Перший віце-прем’єр-міністр або віце-прем’єр-міністр згідно з визначеним Кабінетом Міністрів розподілом повноважень.

“В роздріб” членів Уряду (крім Прем’єр-міністра) також звільняють з посад.

Отже, член Кабінету Міністрів може бути звільнений з посади Верховною Радою:
1) шляхом прийняття відставки за поданою ним заявою;

2) за поданням Прем’єр-міністра (стосовно Міністра закордонних справ та Міністра оборони таке подання вноситься за згодою Президента), у тому числі у разі наявності заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання, наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів, який має постійний характер і не може бути врегульований в інший спосіб;

3) за поданням Президента – Міністр закордонних справ та Міністр оборони, у тому числі у разі наявності заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання;

4) за власною ініціативою.

Повернімося до поточних подій.

“Голос” збирає підписи під проектом постанови Верховної Ради (не знайшов на сайті Ради відомостей про його, проекту, реєстрацію). Текст цього проекту, опускаючи формальні вимоги до оформлення, такий: “Відповідно до пункту 12 частини першої статті 85 Конституції України Верховна Рада України постановляє звільнити Авакова Арсена Борисовича з посади Міністра внутрішніх справ України”. Для реєстрації проекту постанови достатньо підпису одного народного депутата, проте збирання підписів на проекті постанови є політичним, а не правовим інструментом – це демонстрація готовності голосувати за відповідне рішення. Таким чином, “Голос” намагається реалізувати підставу для звільнення члена Кабінету Міністрів з посади, визначену пунктом 4 частини першої статті 18 Закону “Про Кабінет Міністрів України” – з власної (Верховної Ради) ініціативи.

“ЄС”, з чуток, має свій план, доволі амбітний – відставка всього складу Кабінету Міністрів, тому не хоче приєднуватися до ініціативи “Голосу”. Кажуть, “ЄС” вважає, що звільнити одного міністра неможливо, бо це не відповідатиме законодавству. Як ми бачимо, відповідатиме.”- резюмував юрист.