“Слуги народу” загнали себе в безвихідь з місцевими виборами

Ірина Дубровська 12, Липень 2020, 23:27 863
“Слуги народу” загнали себе в безвихідь з місцевими виборами

Парламентська монобольшінство планує на позачерговому засіданні Верховної Ради в терміновому порядку прийняти законопроекти, які дозволять провести місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, при цьому ризикуючи втратити значну кількість змін, які повинні були внести у Виборчий кодекс.

До порядку денного позачергового засідання ВРУ, яке відбудеться в понеділок, внесений проект постанови №3809 про призначення чергових місцевих виборів в Україні до 2020 року на 25 жовтня, а також проект закону №3712, який стосується виділення коштів на проведення місцевих виборів.



Влада напередодні місцевих виборів критично затягнула з завершенням другого етапу децентралізації і внесенням змін до Виборчого кодексу. Поставивши тим самим у скрутну ситуацію ЦВК, про що і розповів її голова Олег Діденко.

Тим не менш, логічний ситуації план, якого профільний комітет і Банкова до останнього моменту дотримувалися, був наступним: спочатку стверджуємо нові правила гри на виборах, і тільки потім оголошуємо вибори. Тим більше, що парламент і так порушує всі міжнародні конвенції, які забороняють за рік до виборів міняти виборчу систему, територіальну організацію виборів і спосіб формування комісій.

Що в правилах, які повинні бути прийняті до оголошення виборів?

Постанова №3650 про нових районах, зміни в бюджетний кодекс №3614, пов’язані із закріпленням повноважень і фінансів на базовому рівні громад, а також законопроект №3485 про зміни у Виборчий кодекс, над яким уже кілька місяців працює профільний комітет.

Однак тут важливо сказати, що крім політичних “мінусів”, які влада намагалася закласти в кодекс, по суті, змінивши систему виборів, в законопроекті присутні важливі технічні та організаційні “плюси”, які підчищали цілий пласт помилок, допущених при прийнятті Виборчого кодексу.

Але справа в тому, що наступний тиждень – останній у другій сесії нинішнього скликання ВРУ. А також у тому, що на даний момент парламент розглядає законопроект про гральний бізнес. З тисячами поправок. Виходити з процесу не можна. Однак для країни критично потрібно вступити у виборчу кампанію в конституційні терміни, і за ці чотири (!) дня визначити правила гри на виборах, проголосувавши всі вищевказані законопроекти та постанови, а також оголосити вибори.



І що? Перший сигнал про те, в якій безвиході опинилася влада (або, навпаки, – в якій лабіринт вона збирається завести нас), було дано в п’ятницю ввечері. Коли в противагу профільному комітету (а він залишається на початковій позиції черговості голосування), президент ініціював позачергове засідання парламенту. І – увага! – другим невідкладним питанням порядку стоїть постанова про призначення місцевих виборів.

Але, панове, а як же правила гри? Разом зі здоровим глуздом.

Одна з версій, чому встановлено такий дикий порядок голосування – час. “Постанову про чергові місцеві вибори ВРУ могла оголосити ще рік тому. Справа не в самій постанові. І навіть не в тому, коли вона голосується, а в тому, що після його прийняття і після того, як ЦВК офіційно увійде у виборчу кампанію (за 90 днів до виборів), категорично не можна міняти правила гри”, – уточнює один з наших джерел у фракції “СН”.

Тобто, як ви розумієте, голосувати постанову про новий адміністративно-територіальний устрій, а також вносити зміни до Виборчого кодексу можна буде лише до 25 липня. Потім – ні! І, так як Виборчий кодекс несе в собі близько чотирьох тисяч поправок, а постанова у нових районах все ще продовжує коригуватися в бік їх збільшення у відповідності з бажаннями депутатів, краще спочатку оголосити вибори. Ну, щоб не порушувати Конституцію. А потім вже проголосувати все інше. Точніше, що вдасться.

За інформацією комітету, ключове голосування по новим районам таки з’явиться на порядку денному у вівторок, 14 липня. Влада планує у турборежимі покінчити з ігровим бізнесом і затвердити новий адміністративно-територіальний устрій.

“Правда велике питання – чи погодиться з таким планом Юлія Володимирівна, – уточнює джерело. – І припинить свій терор з поправками”. Якщо з Тимошенко вдасться домовитися, то зміни до бюджетного кодексу будуть проголосовані в першому читанні дублем з районами в той же вівторок. Якщо ні, є ще середа. Для чергового позачергового. І на сьогодні цей план нібито основний.

Виборчий кодекс? Його планують внести до порядку денного у четвер. У передостанній день сесії. З чотирма тисячами поправок. “Це глухий кут із відомим результатом – не встигнути закінчити розгляд до 25 липня і залишити все як є. 90 тисяч для пропорційної системи в тому числі”, – заявляє один з наших джерел в ОПУ.

Тобто, глибока і несвоєчасна партизація, проти якої виступало співтовариство експертів та громадські лідери, скасовується? Як ми вже сказали, разом з тисячами важливих технічних правок, адекватним бюлетенем, відкриває списки? Тут, до речі, живе ще одна версія “вбивства” зміненого Виборчого кодексу. “Слуги” не хочуть реально відкривати списки і знижувати квоту фіксованого показника у списку з 25 до 5 відсотків, як пропонують поправки. На базовій основі легше продати франшизу.

Чому влада прийняла таке рішення, нам залишається тільки здогадуватися. Почула голос волаючого в пустелі і усвідомила, що це в першу чергу їй не вигідно настільки партизувати країну та брати відповідальність за тисячі випадкових депутатів дрібних громад на “Слугу народу”? Можливо. Падаючі рейтинги тому на допомогу.

Але є і ще один нюанс, про який ми вже напередодні повідомляли, а зараз вважаємо за потрібне повторити:

“Пункт 6.2 стартовою редакції постанови про призначення виборів комітет не підтримав. Віддавши право призначати чергові вибори парламенту, а перші — ЦВК. На основі розпорядження Кабінету міністрів. Був гарячий спір на цей рахунок, однак рішення прийнято. А це означає, що ЦВК повинен буде призначити вибори не тільки в новостворених об’єднаних громадах, але й — увага! — в районах.

За інформацією наших джерел у комітеті, влада все-таки дуже активно шукає інструмент для того, щоб вивести з системи місцевого самоврядування районні ради. Завалять мери децентралізацію?”. Їм потрібні гарантії, що після виборів влада не захоче пом’якшити можливий програш і віддати на субрегіональний рівень частину грошей і повноважень громад. Про що досі ведуться дискусії в ОПУ. Тим не менш, таке рішення комітету — крок у бік компромісу. Аргументів “за” і “проти” прозвучало безліч. Але час покаже”.

І таки показує. Тому що в чинному Виборчому кодексі, який у сформованій ситуації має великі шанси залишитися цілим і неушкодженим, також відсутня норма про вибори в районні ради.

Навряд чи тут ось так відразу можна розставити чіткі акценти, що в цій історії правильно, що – не дуже, а що – йде на користь державі, з якого краю закону не проходило. Але ще раз нагадати, що, згідно з даними Групи “Рейтинг”, 53 відсотка громадян країни пов’язують осінню кризу, що наближається, з некомпетентністю влади, точно варто.