Вчені стверджують, біблійний “заборонений плід” був зовсім не яблуком

Володимир Маркопольский 31, Березень 2021, 08:24 96

Вчені сходяться на думці, що горезвісний «заборонений плід» з біблійного Едемського саду швидше за все, не був яблуком. За словами експертів, в єврейській Біблії насправді не уточнюється, які фрукти їли Адам і Єва.

“Ми не знаємо, що це було. Немає ніяких вказівок на те, що це було яблуко», – говорить рабин, професор з ізраїльського університету Бар-Ілан АРІ Животофскі.

Основна сцена з “древом пізнання” була описана в буття, першій книзі єврейської Біблії. «І побачила дружина, що дерево добре для їжі, і що воно приємне для очей і жадане, тому що дає знання; і взяла плодів його і їла; і дала також чоловікові своєму, і він їв», – йдеться в Буття 3:6.

“Що стосується виду фрукта, то він згадується просто як»плід дерева”. Це все, що там написано. Ніякої ідентифікації. Ми не знаємо, яке це було дерево, а також не знаємо, який був плід», – зазначає Животофскі.

У вірші використовується єврейське слово “peri” – загальне слово для позначення фруктів як в біблійному, так і в сучасному івриті. З іншого боку, сучасне єврейське слово “tapuach”, що позначає яблуко, жодного разу не зустрічається в Книзі Буття або в перших п’яти книгах єврейської Біблії, говорить Животофскі.

Отже, якщо забороненим плодом було не яблуко, тоді що ж?

В інших навчаннях, завершених приблизно до 500 року н. е., рабини висувають кілька різних ідей з цього приводу. Правда, яблуко не входить в цей список.

Протягом багатьох років рабини писали, що» забороненим плодом ” міг бути інжир, тому в єврейській Біблії Адам і Єва прикрилися фіговими листами, після того як покуштували плід. Також деякі вважали, що це міг бути виноград. Багато рабини припускали, що плодом може виявитися цитрон або «etrog» на івриті – гірко-солодкий лимоноподібний фрукт, який використовувався під час свят врожаю.

Інтерпретація ж з яблуком виникла не з єврейських переказів, вважає вчений. “Я не думаю, що в єврейській традиції плід міг стати яблуком, тобто в єврейському мистецтві ви його не знайдете», – зазначає Животофскі.

Читайте також: Вчені назвали термін загибелі всього живого на землі і як це станеться

Швидше за все, метаморфоза почалася в Римі в 382 році н. е., коли римський єпископ Дамасій I попросив вченого на ім’я Ієронім (Св. Ієронім Стридонський) перевести Біблію на латинь. Ієронім переклав івритське “peri «на латинське» malum”, говорить почесний професор англійської літератури в Уппсальському університеті в Швеції Роберт Аппельбаум. “Слово” malum “на латині перекладається на англійську як “яблуко”, яке також позначало будь-який плід з серцевиною з насіння і м’якоттю навколо. Але це був загальний термін для фруктів”, – зазначає Аппельбаум.

За його словами, Ієронім вибрав слово “malum«, тому як це слово також позначає і»зло”. Подібний каламбур, можливо, повинен був підкреслити тяжкість скоєного Адамом і Євою, але в підсумку став основою для найпоширенішої помилки.

Картини та інші художні твори на тему Едемського саду допомогли закріпити судження про те, що заборонений плід був яблуком. За словами Аппельбаума, в мистецтві, на відміну від письма, фрукт неможливо зобразити чимось усередненим. “Художникам потрібно було показати щось конкретне”, – каже вчений. Але вони не завжди зображували яблуко. Зустрічалися, наприклад, цитрон (“Гентський вівтар. Ангели музицирующие«), абрикос (»Єва, що спокушається змієм«) і навіть як гранат (»падіння людини”).

Однак в 16 столітті яблуко почало з’являтися серед «заборонених плодів» помітно частіше. Так, в 1504 році на гравюрі німецького художника Альбрехта Дюрера і на картині 1533 року німецького художника Лукаса Кранаха було зображено яблуко. Також в поемі «Втрачений рай» англійський поет Джон Мільтон двічі використовує слово «яблуко» для позначення забороненого плоду. Правда, За словами Аппельбаума, Джон Мільтон описує своє “яблуко«,»як пухнасте зовні, надзвичайно соковите, солодке і чудове”. Всі ці епітети більше застосовні до персиків, підкреслює вчений.

Можливо, розгадати загадку допомогло б так зване “прищеплене дерево”, яке може приносити різні плоди, але проблема в тому, що таких дерев не було в біблійні часи.

Новини за темою:

Джерело